Frågor om Au Pair

Jag får fler o fler frågor om mina val och upplevelser angående mitt Au Pair år i USA. Har svarat direkt till personerna som frågat men nu har jag sammanställt några av frågorna o svaren i ett inlägg...


Du ska ju ha två värdbarn ett som är 3 och ett som är 1 år. Min fråga är hur många barntimmar du hade och hur många speciella timmar du behövde för att få ha hand om barn under 2 år? 

Jag tror jag att man var tvungen att ha 200 timmar med barn med två år för att ta hand om barn under två år, så isf var det det antalet jag hade. kolla med företaget du åker med- det kan vara olika! jag hade råkat skriva mina kusiner som familj istället för släkt, men sts sa att kusiner räknades som släkt och därför får man skriva in dem i de 200 timmarna. dock får man inte skriva in familj.


Jag undrar lite om den där intervjun? Vad ska man göra på den och hur gick det för dig? Så tacksam för svar! :)

Intervjun var ganska enkel (med tanke på hur mycket jag hade laddat- var jättenervös). Intervjuaren (som själv varit au pair) frågade några frågor på engelska och sen får man svara på engelska (så var beredd på att den är på engelska). sen ska man även fylla i ett slags test med frågor som man ska svara alltid, ibland, sällan eller aldrig på. du vet som man gjorde i skolan ibland? 


När fick du kontakt med familjen och vad är det för fmilj du ska till? Undrar även lite om vilken organisation du valt att åka med och vad du tycker om den du valt hittills? Funderade du på att åka med någon annan?

Jag fick mejl från familjen i mars/slutet av februari. Jag trodde nämligen att jag skulle kunna åka i mars men tyvärr blev det inte så. Jag berättade för dem att jag inte kunde åka förns i juni och de tyckte att det inte gjorde så mycket - de kunde ha en nanny under tiden. Så vi matchade en vecka senare- den 8 mars... Så har hunnit mejla och prata med dem i tre månader nu (vilket känns ganska bra då vi lärt känna varandra ganska väl). Det är en familj med två barn, båda tjejer (1 och 3 år gamla). Vad som är lite speciellt är att pappan är svensk så jag ska prata svenska med barnen då de vill att de ska lära sig det. Det gör inte mig så mycket. Antar att det ändå blir lite amerikanska då mamman är från USA och inte kan prata flytande svenska, även om hon kan lite grann.

Jag åker med STS och jag tycker att de är jättebra. Och kan du mejla dem om saker du undrar innan du bestämmer dig. Men klicka hem kataloger från olika företag så kan du få en bild av dem. Jag funderade på både STS och EF då de var de enda företagen jag kände till vid den tiden. Dock svarade inte EF på mitt mejl med frågor förns efter jättelänge. Jag är glad att jag valde STS för jag har hört mer positivt om dem än EF. Sen har jag fått massor hjälp från dem. Ringde kanske tre gånger på samma dag en gång men de sa att det var bara att ringa igen om jag hade fler frågor. Åkte även med STS på språkresa när jag var 14 och det fungerade bra. 



Fråga på om det är något du undrar över... Jag frågade massor till olika bloggare när jag höll på att skriva alla papprerna och under matchningsprocessen.
#1 - sofia

Hej, jag ska åka som au pair via STS som jag har förstått att du också har gjort. läste i detta inlägget att du hade tagit med dina kusiner i de 200 timmarna. använde du även dessa som referenser? har nämligen lite svårt att få ihop mina referenser då jag fått uppfattning om att man inte får använda familj/släkt som referenser.



tacksam för svar



// Sofia